keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Jäsenenä yhdistyksessä


Olen tämän kesän aikana tutustunut yhdistyslakiin uusin silmin lueskellessani Kari Loimun Yhdistystoiminnan käsikirjaa. Erityisesti olen jäänyt pohtimaan jäsenen oikeuksia ja velvollisuuksia ihan jo itsekkäistäkin syistä. Mitä minun kuuluu tehdä yhdistyksen jäsenenä ja mitä minä saan vastineeksi yhdistykseltäni?

Yhdistymisvapaus on Suomessa ihan perustuslakiin (13 §) kirjattu oikeus: ”Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi.”

Voin siis vapaasti päättää, minkä yhdistyksen jäsenyyttä haen, ja yleensä hakemukseni käsittelee kyseisen yhdistyksen hallitus. Jos täytän sääntöjen edellyttämät ehdot, jäsenyyden hyväksyminen on ihan rutiiniluonteinen asia. Toisaalta taas, jos jäsenhakemukseni hylätään, ei minulla olen mitään mahdollisuutta oikaisu- tai valintamenettelyyn. Tässä asiassa yhdistys on täysin itsenäinen päättäjä, kunhan noudattavat sääntöjä ja kohtelevat kaikkia jäseniään tasapuolisesti.

Oikeus säilyttää yhdenvertaisuus onkin yksi jäsenen oikeuksia. Jos yhdistys tekee päätöksen, joka loukkaa jäsenten yhdenvertaisuutta, on päätös mitätön eli sitä ei voida toteuttaa.

Kaikkein tärkein oikeus lienee kuitenkin oikeus käyttää yhdistyksen päätäntävaltaa. Jäsenet päättävät yhdistyksen (yleisessä) kokouksessa yhdistyksen toiminnasta ja hallitus ”vain” toteuttaa jäsenten tekemiä päätöksiä. Jäsenellä on myös oikeus tehdä aloitteita yhdistyksen kokouksen käsiteltäväksi, ja hallituksella on velvollisuus tuoda aloite kokouksen käsiteltäväksi.

Yhdistyksen kokouksessa jäsenellä on läsnäolo-, puhe- ja äänioikeus sekä vaalikelpoisuus. Voin siis vapaasti ottaa osaa asioiden käsittelyyn ja tarvittaessa äänestää asioista. Voin halutessani myös asettua ehdolle vapaana oleviin luottamustehtäviin. Lisäksi minulla on vielä oikeus vaatia sääntömääräisen kokouksen koollekutsumista, jos hallitus ei sitä jostain syystä ole tehnyt.

Jäsenenä minulla on oikeus saada yhdistykseltä palveluja. Ammattiliiton jäsenenä voin esimerkiksi pyytää apua työsuhteeseen liittyvissä ongelmissa ja  vastaavasti urheiluseuran jäsenenä osallistua seuran järjestämiin harjoituksiin. Hyvää palveluun kuuluu myös saada tietoa säännöllisesti yhdistyksen toiminnasta.

Jäsenenä minulla on oikeus saada nähtäväkseni yhdistyksen asiakirjat eli yhdistyksen kokousten pöytäkirjat ja erillisen äänestystilaisuuden pöytäkirjat. Pyydettäessä minulle on myös varattava tilaisuus tutustua yhdistyksen jäsenluetteloon ja kaikkiin minua itseäni koskeviin tietoihin, jotka on tallennettu yhdistyksen jäsenluetteloon.

Mutta on minulla myös velvollisuuksia yhdistystä kohtaan. Säännöissä on määrätty jäsenmaksu, joka minun tulee suorittaa yhdistykselle saadakseni palveluja. Minun on myös toimittava niin, että en omalla toiminnallani vahingoita yhdistyksen toimintaa.

Joskus säännöissä voi olla myös maininta tehtävistä, jotka kuuluvat jäsenen velvollisuuksiin. VvL:n jäsenyhdistysten mallisäännöissä on mainittu seuraavat: noudatettava yhdistyksen päätöksiä ja määräyksiä, annettava tarvittaessa luottamusmiehelle palkka- tms. tietoja ja ilmoitettava jäsentietojen muutoksista.

Halutessani voin omalla toiminnallani vaikuttaa paljon yhdistyksen toimintaan. Seuraavan kerran voin toteuttaa itseäni jo elokuussa sukuseurani kokouksessa. Silloin esittelen yhdistyksen kokoukselle uusitut säännöt, jotka olemme yhdessä johtokunnan kanssa muotoilleet.

Miten sinä aiot seuraavan kerran vaikuttaa oman yhdistyksesi toimintaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti